Autor Thema: Hollanders  (Gelesen 14447 mal)

0 Mitglieder und 1 Gast betrachten dieses Thema.

Trik

  • Gast
Hollanders
« am: 30.09.08, 20:05 »
Hallo,

Zijn er ook Hollanders op dit forum. Lijkt me leuk om met kollega boerinnen, die zich in Duitsland gevestigd hebben te spreken/ mailen.

Offline Maja

  • Vereinsmitglied
  • *
  • Beiträge: 4705
  • Geschlecht: Weiblich
  • Ein Wunder in meinen Armen
Re: Hollanders
« Antwort #1 am: 19.10.08, 23:43 »
Hello Trik
Hartlik welcome In forum hier. Ik spreke en kleen bitje Hollands, schreiben aber kann ich es nicht. Sorry
Hartlige groeten
Maja

Trik

  • Gast
Re: Hollanders
« Antwort #2 am: 22.10.08, 20:13 »
Hallo Maja,

Wat leuk dat je reageert. Komje oorspronkelijk uit Hollans? Of heb je ouders die uit Holland komen.
Ik was al bang dat er niemand zou reageren. Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen boerinnen zijn van Hollandse afkomst die niet op dit forum kijken en lesen.
Waar woon je?

Groeten Silvia

hendrika

  • Gast
Re: Hollanders
« Antwort #3 am: 19.12.08, 11:08 »
hallo
mijn naam is hendrika .
ik ben nieuw hier en ik woon in papenburg
ik zou het leuk vinden om eens te chaten met iemand

Trik

  • Gast
Re: Hollanders
« Antwort #4 am: 28.02.09, 18:13 »
Hallo Hendrika,

Fijn dat je reageert op mijn berichtje. En sorry dat ik je zolang heb laten wachten. Ik had de moed al opgegeven dat er nog meer landgenoten waren.
Ben je lang in DL. En ook in de landbouw aktief.
Ik vind dit forum best leuk, alleen ik vertrouw mijn duits nog niet zo goed om me in discussies te mengen. Daarom lees ik allees, maar heb wel een berichtje achter gelaten om meer NL ers te ontmoeten.
Ik woon met man en gezin nu 4,5 jaar in duitsl.. Wij wonen in west d. in het westerwald en hebben een melkvee bedrijf. Het bevalt ons best, alleen zijn er nogal wat hobbels en bobbels op de weg.Hopelijk hebben we de grootste hobbels achter ons.
Hoe oud ben je en heb je kinderen?  Ik ben 39 en heb 2 zoons van 7 en  9 .Jullie hebben vast veel Nederlanders in de buurt of niet?
Nou ik hoop gauw weer qwat van je te horen.

Groeten Silvia

hendrika

  • Gast
Re: Hollanders
« Antwort #5 am: 02.03.09, 09:33 »
hallo
wat leuk dat je reageert,
ik woon sinds oktober 2008 in papenburg.
mijn duits word steeds beter met schrijven ook wel
een woorden boek doet wonderen
ik woon hier samen met mijn man ,
en wij hebben ook een melkveebedrijf.
voorheen hadden wij ook een melkveebedrijf in nederland in dwingeloo ,
daar hadden wij geiten , en nu weer koeien .
ik ben 44 jaar oud en wij hebben samen 6 kinderen.
wij zijn allebei gescheiden mijn man heeft 2 kinderen en ik heb er 4
alle kinderen wonen in nederland wij zijn hier samen naar toe gegaan
met ons bedrijf gaat het goed wij hebben het van nederlanders over genomen.
ik hoop snel weer eens wat van je te horen het mag ook wel via mijn mailadres
jan.hendrika@live.nl
mit viele liebe gruße hendrika

Offline Freya

  • Oberbayern
  • Global Moderator
  • *
  • Beiträge: 8754
  • Geschlecht: Weiblich
  • no guts, no glory !
Re: Hollanders
« Antwort #6 am: 27.04.09, 22:25 »
.... ich verstehe alles, aber schreiben kann ich kein Niederländisch ;D
Wer heilt, hat Recht.
Hippokrates

liebe Grüße
Freya

Offline inga

  • Mitglied
  • *
  • Beiträge: 195
Re: Hollanders
« Antwort #7 am: 27.04.09, 22:31 »
Hej,
ik hoor de hele dag nederlands, maar schrijven is hel moejlijk.
Ik hoop jullie hebben het naar jullie zin in het "buitenland".

**
Inga

Offline Maja

  • Vereinsmitglied
  • *
  • Beiträge: 4705
  • Geschlecht: Weiblich
  • Ein Wunder in meinen Armen
Re: Hollanders
« Antwort #8 am: 29.04.09, 00:10 »
Freya mir geht es genauso. ich vestehe alles was in dieser Box geschrieben steht.
Ich mag Hollanders sehr und freue mich immer wenn ik Mensen uit Holland to meen Huis inkomen .

meelmuisje

  • Gast
Re: Hollanders
« Antwort #9 am: 13.12.09, 18:33 »
Hallo! Ik ben Monique, 48 jaar oud. We wonen in Rheinland Pfalz maar op een km vanaf Nordrhein Westfalen (mijn streepjestoets doet het even niet) en op 2 km vanaf de Belgische Grens!

We zijn begin 2006 naar Duitsland verhuisd, een hele omzetting! Eigenlijk hebben wij het gedaan voor ons zoontje, toen 1 jaar oud, Jawel, het was een complete verrassing, en wat voor eentje! Volgens Kindergarten heeft hij ADHD maar ik weet het niet, hij is altijd vrolijk en heeft geen woede aanvallen, wat bij ADHDkinderen wel vaak voorkomt.

Mocht hij net zo graag als zijn vader boer willen worden dan kunnen wij hem (hopelijk) de kans geven.

Ik vind de Duitse Grammatica erg moeilijk maar als je er niet achter gaat zitten dan leer je het nooit, waar of niet!

Praten lukt goed, ondanks de vele fouten. Je ziet aan de ogen van mijn buren dat ik weer een verschrikkelijke fout heb gemaakt maar als je vraagt wat je dan fout hebt houden ze (wijselijk) hun mond. ;D

Het lijkt me leuk om contact te maken met andere boerinnen. Het is hier soms best eenzaam. Maar doe je er zelf niets aan dan gebeurt er ook niets he.

Tot schrijfs!!!

Monique

« Letzte Änderung: 13.12.09, 18:35 von meelmuisje »

Offline eifelrosi

  • Vereinsmitglied
  • *
  • Beiträge: 667
  • Geschlecht: Weiblich
  • Weißes Gold ist wertvoll und gesund
Re: Hollanders
« Antwort #10 am: 13.12.09, 22:05 »
Hallo Monique,

auch wenn wir oft holländische Feriengäste haben, kann ichs nicht schreiben - verstehen kann ich vieles.
Du wohnst nicht weit von uns weg (Rheinland-Pfalz sind gut 10km, Belgien 30km von uns entfernt).

Viel Spass hier - vielleicht können wir uns ja auch so mal treffen (bist du schon mal auf dem Hillesheimer Markt gewesen?) -
wünscht Roswitha
Schön, dass es den BT gibt

Offline Dette

  • Vereinsmitglied
  • *
  • Beiträge: 798
  • Geschlecht: Weiblich
  • Ich liebe dieses Forum!
Re: Hollanders
« Antwort #11 am: 14.12.09, 06:42 »
Goedemorgen!
Ik ben op de nederlands les!
we hebben vakantie op de boerderij.
tot ziens Dette

Trik

  • Gast
Re: Hollanders
« Antwort #12 am: 14.12.09, 08:53 »
Hallo Detta,

Jij kan goed Nederlands. Ik hoop dat ik ooit nog eens net zo goed duits leer als jij nederlands. Meestal als ik 1 zin gezegd heb, dan hebben ze al door dat ik geen duitser ben. Gelukkig hebben de duitsers geen hekel aan nederlanders. Meestal vinden ze het zelfs leuk om een nederlander duits te horen praten. Ik vind dit minder leuk want ik voel me dan net zo'n Rudi Carel, pr. Claus, Silvia van der Vaart.

Monique, ik heb vaak wat van je gelezen. Ik kijk elke dag wel even op de boerderijsite. Je schrijft leuk. Ik vind het altijd geweldig om wat te lezen van andere nederlanders in het buitenland.
Ik had van Pie ook al eens wat gehoord over jullie, dat was n.a.v. het stukje over de grootste stal van RH.Pf.

Is jouw man ook mee geweest met de studiereis van Hendrix? Misschien kennen die elkaar.

Jullie hebben toch heel wat nl in de buurt? Hier zitten er ook wel een aantal, worden er steeds meer. Kontakt heb ik er niet veel mee. Alleen met een paar. De dichst bij zijnde is 25 km verder op. Wij wonen behoorlijk in een uithoek. Ik mis het niet echt. Ik heb inmiddels mijn draai goed gevonden in het dorp. Ook mijn man en kinderen voelen zich hier goed.

Ik zou het ook leuk vinden om wat kontakt te hebben.

Gr. Silvia

meelmuisje

  • Gast
Re: Hollanders
« Antwort #13 am: 14.12.09, 13:57 »
Eifelrosi: Wat leuk, Toll! Teimen (5) geht zur Integrative Kindergarten in Hillesheim! Er braucht viel begleitung und bei dieser Kita lernt er sehr viel! Ich wohne 5 Km ab Kronenburg, bei Scheid, Hallschlag!

Ich freue mich!

Trik: Natuurlijk ken ik Pie! Grappig he... de wereld is kleiner dan we denken. Nee we zijn nooit meegeweest (Hendrix) we hebben daar financieel niet de ruimte voor. Henk doet, als Tijmen thuis is (heeft een "milde" soort ADHD, ondeugend!!! Draai je je om dan heeft hij alweer iets uitgehaald. Meenemen in melkstal: DRAMA) alles alleen zie je, machines om het werk wat lichter te maken kunnen we ons niet veroorloven. Hopelijk in de toekomst. Mijn vader begrijpt niet dat we boer blijven. We komen oorspronkelijk uit Blaricum, we zijn "erfgooiers". Maar ja, het land is de boeren eigenlijk afgenomen. Hoe dat komt??? Dat is een heel verhaal. Ik heb een kopie van de tekst uit een duitse krant uit begin vorige eeuw:

Das  uralte Recht der ‚Erfgooiers’
 Die Eingesessenen kämpfen hartnäckig um ihre Ansprüche .

      Als  ,Het Gooi’  im Jahre 1874 durch den  Bau  einer Eisenbahn erschlossen  wurde, entwickelte es sich in atemberabenden  Tempo  zu einem Erholungszentrum der Amsterdamer, wodurch die bäuerliche Bevölkering stark in den Hintergrund gedrängt wurde. Heute  spielt diese im Gooi  scheinbar nur noch eine  bescheidene Rolle, und doch hat sich hier ein uralter Brauch erhalten können, der selbst in  neuerer  Zeit nochmals  gesetzlich geregelt  worden ist; das Recht der ,Erfgooiers’. Es ist darüber viel geschrieben und geredet  worden, wobei  sich der streittbare Charakter des Gooilanders  erneut zeigte, der im Mittelalter als  Kämpfer einen ähnlichen Ruf hatte wie etwa  der Kosak im kaiserlichen  Russland !   Um die Bezeihnung ,Erfgooier’  zu verdeutlichen, bedarf es eines kurzen Rückückblicks auf die Geschichte und Entwickelung dieses Landstrichs.

     ,Het Gooi’ hiess vor tausent Jahren ‚Nardinclant’ und gehörte zum Besitz des Klosters von Elten, das es 1280 zum Besitz dem Grafen von Holland in Erbpacht überliess. Damals war das Land noch wild und wüst und wenig bevölkert. Es bestand eigentlich nur aus einer Gemeinde, eben aus Nardinclant, die sich dan allmählich  in mehere Dorfer spaltete. Es entstanden Laren, Huizen, Blaricum, Hilversum und Bussum, die aber alle an dem alten Brauch von Nardinclant festhielten, die umliegende Weiden und Wälder als gemeinsamen Besitz betrachteten und als solchen nutzten: ‚de gemeene heiden en weiden’, zusammenfassend ‚de meent’ geheissen.     

     In den Niederlanden nennt der Bauer sein Haus und Land kurz ‚erf’, weil er ja beides meist von den Vorvaren erbte. Jeder Gooibewohner, der nun ein ‚Erf’ sein eigen nannte, hatte das Recht,  ,de Meent’  zu benutzen und auch das Holz in den  Wäldern zu schlagen, die ‚plaggen’ in der Heide zu stechen. Dies Recht nannte man  ‚schaarrecht’, und die Familien der Eingesessenen,  die es beanspruchen konnten,  taten dies auf Grund eins ‚schaarbrief’. Verliessen sie Het Gooi so wurde es ein ‚schlafendes’ Recht, das wieder in Kraft trat, sobald  sie  sich erneut im Gooi niederliessen. Diese Familien nun waren die ‚Erfgooiers’. Niemand machte ihnen ihr Recht streitig, solange die  Gooigemeinden von eingesessenen Bugermeistern verwaltet wurden, die meist selber zu den Erfgooiern gehörten. Ende des 19 Jahrhunderts aber  wurde das anders. Die Gemeinden begannen,  sich als Herren und Besitzer der Wälder und Weiden der Erfgooier zu fühlen und veräuserten diese, wenn es ihnen gut dünkte, ohne die Erfgooier zu fragen. Diese dachten jedoch nicht daran sich so ohne weiteres in diese ‚neumodischen Auffasungen’  zu fügen und es begann sich ein Kampf zu entwickelen, der überall in den Niederlanden mit grossem Interesse verfolgt wurde.  Er liess nichts an Heftigkeit zu wünschen übrig, wenn er auch vornehmlich mit der Feder  und dem Wort geführt wurde . Einmal jedoch  musste  selbst die bewaffnete Macht antreten, um die  erhitzten  Gemüter  zur Ordnung zu rufen. Es gab eine Schiezerei  und ein Toter war zu beklagen ....  Aber die Gooiländer zeigten eben, was sie als Kämpfer wert waren und so konnte es nicht anders sein:  sie blieben Sieger!  Dies hatten sie vor allem ihrem unermüdlichen  Anführer zu danken, einem angesehenen Utrechtsche Bürger, Floris Voss, der die Sache der Erfgooier zu seiner eigenen machte, die ‚Nieuwe Partij gründetete und die Verwaltung  von‚ Stad en Lande’, die vereinigten Gooigemeinden , heftig bekämpfte. Er entstammte einer alten Huizer Familie und hatte sich wieder im  Gooi niedergelassen, wodurch sein Recht als Erfgooier, das lange ‚schlafend’ gewesen war, erneunt in Kraft trat.  Floris Voss kämpfte hartnäckig und zäh wie ein echter Gooiländer, wobei er manchmal heftig mit der hohen Obrigkeit zusammenprallte, ohne seine Sache je verloren zu geben.  Er erreichte es, dass die Erfgooiers wieder als Besitzer der Meent anerkannt wurden und ihr Recht gesetzlich bestätigt wurde durch das  sogenannte ‚Erfgooiers Gesetz’ vom Jahre 1912. Heute bilden die Erfgooiers eine  besondere Genossenschaft, die  im ‚Gemeenlandshuis’ tagt. Einem stattlichen Gebäude in der Nähe der Crailooschen Brücke, unweit Hilversum, das der berühmte Architekt De Bazel den Erfgooiern baute. Dort werden auch die alten Dokumenten aufbewahrt, aus denen einwandfrei hervorgeht, dass die rechte der Erfgooier schon verbrieft waren, ehe dieser Landstrich überhaupt ‚Het Gooi’ hiess! Man erfährt aus diesen vergilbten Schriftstucken, dass Gooiland eine Zeitlang dem  Koning von Preussen gehörte, als dieser das Kloster von Eltern und alle dazugehörende Landereien  im 18 Jahrhundert übergenommen hatte. Das Erbpachtrecht war von der Grafen von Holland längst an die ‚Staten’ von Niederland übergegangen und von diesen an die königlichen Domänen, die sich  mit den Erfgooiern Mitte des 19 Jahrhunderts gütlich auseinandersetzten und ihnen ihr Recht liessen.

     Die Besitzer des Landes ‚Het Gooi’ heben also häufig genug gewechselt, die bewohner aber dieselben geblieben. Die erfgooiers werden wohl, wie es in Schriftstücken heisst,  ‚ten eeuwigen daghe’  Besitzer der Meent bleiben und ihre Kühe dort weiden, hartnäckig an altem Recht festhaltend.  So finden  sich heute am Rande jener wohlgepfegte Villenkolonien , den ausgedehntesten der Niederlande, hart neben den prächtigen ‚laanen und plantsoenen’, die onübersehbaren Weideplätze der ‚Meent’ , bevölkert von Hunderten und aber Hunderten von Kühen
.


(opstand der erfgooiers, 100 jaar geleden. Een jonge boerenzoon, Christiaan Smit, is toen doodgeschoten, in opdracht van de burgemeester)

Tsja. In de weilanden die nog over zijn (onze weilanden zijn nu veranderd in een grote bouwput,"4e kwadrant") Zie je geen enkele koe meer. Ze hebben plaatsgemaakt voor de luxe paarden van de nieuwe bewoners. Er lopen wel wat schotse hooglanders "voor het oog". De laatste twee melkende boeren zijn begin 2007 gedwongen gestopt.

Wij zijn daardoor in 1999 naar Barneveld verhuisd, daar brak in 2002 de MKZ uit (Ruimingen Barneveld-Kootwijkerbroek) We hebben "geluk" gehad, we gingen "alleen maar" op slot. Het jaar daarna kregen we de vogelpest in het dorp. Ik zie het nog voor me, de ruiming bij onze buren. Het jaar daarop zijn we door de Belastingen met nog een aantal anderen failliet verklaard. Om de "juridische bedrijfsafrekening" (belastingteruggaven moesten, tot 5 jaar terug, in 1 1/2 maand betaald worden) te betalen zijn we gedwongen om onze boerderij, met heel veel verlies, te verkopen. Maar er was ook fijn nieuws, Tijmen werd geboren. Voor hem zijn we ook naar Duitsland verhuisd. We hebben deze boerderij gekocht, maar we hadden maar 1 a 2 dagen om rond te kijken. Achteraf bleek dat de meeste van de, zeer zorgvuldig gepoetste en in de olie gezette, machines niet goed functioneerden. Je had er dus niets aan. Ik heb Henk een keertje moeten zoeken en vond hem 's-nachts in een van de weilanden met een brandende maaier. Hoftrack, alles was kapot. En als je dan Blauwtong op het bedrijf krijgt, en het blijkt dat veel in de stal, wat op het eerste oog er geweldig uitzag, schroot is, een bovengedeelte van voor naar achter van het huis instort (13 november vorig jaar) door houtworm wat zorgvuldig was weggewerkt (er is geen plekje in huis wat niet is afgetimmert met schrootjes en zo, op die manier kom je er jaren later achter wat er aan schort. Een gedeelte van het dorp is familie/bevriend met de vorige eigenaar, die tevens ortsburgemeister is.....) en geld om een rechtszaak te beginnen is er niet. Afgelopen jaar ging het eindelijk goed, tsja, dan zakt de melkprijs!

Maarrrrrr nu MOET het toch een keertje goed gaan he? GRIJNS!!! Na 7 (eigenlijk) 9 magere jaren komen de vette. Toch?

Ach... Als je hier naar buiten loopt en je ziet de enorme schoonheid van de natuur.... Dat is onbetaalbaar.
Nu de rest nog!!!!



« Letzte Änderung: 14.12.09, 14:04 von meelmuisje »

Trik

  • Gast
Re: Hollanders
« Antwort #14 am: 16.12.09, 13:52 »
Jeetje Monique wat een verhaal. Het ene drama naar het andere drama komt in juulie straatje. Hopelijk hebben jullie genoeg gehad en komen de goede tijden.
Hebben jullie bij al jullie problemen nog ondersteuning gehad van jullie makelaar( wij hebben dezelfde...grijns). Ik heb ergens gelezen ( vast in 1 van je blogs door wie jullie bemiddelt zijn.
Waarom hadden jullie maar 2 dagen tijd om te kijken?
Ook bij ons leek het van de buitenkant mooier dan de werkelijkheid was. Vooral juridisch zijn er veel spaanders gevallen. ( wij hebben wel voor het gerecht gestaan met de oude eigenaar) Daarbij hebben we geen hulp gehad van de makelaar terwijl dit fouten waren van hun. Zij hadden beter moeten weten. We hebben er ook nog een anwalt bij gehad, speciaal voor valkuilen tussen het nederlands recht/gewoonten en het duitse. Hij heeft het koopkontrakt nagekeken.Dit heeft alleen veel geld gekost en de valkuilen hebben ze mooi open laten staan (ik doel hier op het woonrecht en alterteil). Later weet niemand meer wat...  Gelukkig ligt dit achter ons.

Krijgt Thijmen speciale begeleiding in de kindergarten? Wordt jij daar ook in betrokken?
Onze oudste heeft ADDS , daar kan de school niks mee. Gelukkig heeft hij een leraar die super is en hem al die 4 jaar goed ondersteund heeft. Volgend jaar gaat hij naar het vervolgondw. , ik ben benieuwd hou dat gaat.

Die melkprijs helpt niet echt mee om het bedrijf verder te ontwikkelen. Dat merken wij ook heel duidelijk. Nu gaat het weer, maar in de zomer als de als de loonwerker betaald moet worden, folie, extra krachten, kunstmest etc. dan valt dat wel tegen Bovendien is het ook leuk om prive eens wat te kunnen uitgeven ipv dat uit te stellen.
Mijn ouders verklaren ons ook kompleet voor gek. Die hebben niets met boeren, dus die begrijpen er ook niets van. Die zien alleen het vele werk. Anton is altijd boer geweest en zijn ouders en voorouders ook. Die heeft er nooit over gedacht wat anders te doen. En gaat daar ook niet over nadenken totdat duidelijk wordt of een van de kinderen het over wil nemen. Dan zien wel wel weer verder.
Ik stop want Pie staat op de stoep ( hij is vader geworden van een gezonde dochter).
Groeten Silivia